Hem

Trodde att jag hade lämnat nostalgitrippen till Luleå bakom mig, men staden har faktiskt spökat i mina drömmar. Där jag går in som sexåring, in till Sveriges, och enligt Wikipedia , världens första köpcentrum inomhus, kallat Shopping. Jag är närsynt och ska hämta ut glasögon hos optikern. Efteråt går vi en tur genom en stor leksaksaffär. Mina nya brillor gör att golvet gungar.  Drömmen är så levande att jag känner ilska när jag vaknar, eftersom jag inte minns mycket av den där händelsen. Shopping är ritat av Ralph Erskine som så mycket annat häftigt och invigdes redan 1955. Det finns inga egentliga våningar, istället liksom flyter man uppåt på ett sluttande plan, via ramper och trappor. Men biografen Spegeln på nedre plan är förstås borta. Redan på tåget upp undrade jag om lekparken vid Floras kulle skulle finnas kvar. Och den fina statyn av flickan med bollen. Jag blev nästan löjligt glad av att återse båda, se att någonting förblir som det var. I det som är hemma. Ändå bodde jag där bara under mina första 7-8 år. ”Home is where i lay my hat! stämmer nog inget vidare in på mig. En liten försynt undran: varför är alla barnstatyer utan kläder? Åtminstone flickor?

Shopping,Luleå

Shopping,Luleå

Flicka med boll, Floras kulle, Luleå

Flicka med boll, Floras kulle, Luleå

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Nostalgi, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hem

  1. skrivsanna skriver:

    Den där känslan, när den kommer i sömnen. Så härligt att få uppleva fast man sover. Fint med sexåring med glasögon på gungande mark.

  2. Bert Bodin skriver:

    Men i Bryssel finns en pojk. 😉

Kommentera

