Att ändra vanor

Jag vet inte om det gäller alla människor, eller ens de flesta, men jag har ett mycket stort behov av rutiner och vanor som strukturerar upp tillvaron. Inte till punkt och pricka, det finns ju ändå utrymme för improvisationer, men i stort sett. Mina dagliga promenader löper därför längs några utvalda sträckningar som är stimulerande, varierande och lagom långa. Men nu känner jag att jag måste byta ut en av strandpromenaderna mot något annat. Anledningen är så fånig att jag nästan skäms, men numer känner jag mig som om jag tränger mig på just där. Någon har nämligen vid en liten bänk, avsedd för vila och kanske  kontemplation, anordnat en liten gravvård. Förmodligen av ett husdjur. Och det känns helt enkelt inte som en allmän plats längre.

En liten gravvård

En liten gravvård

Solnedgång från bänken ovan

Solnedgång från bänken ovan

Eller är det jag som överreagerar?

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Att ändra vanor

  1. Maskrosen skriver:

    Vad fräckt gjort!

  2. norbergianblue skriver:

    Det här inlägget skulle väl närmast föreställa självironi och möjligen illustrera en sorts enfald. Instämmer helt med filosofen Ralph Waldo Emerson vad gäller hans rader :
    Do not go where the path may lead, go instead where there is no path, and leave a trail. 🙂

  3. skrivsanna skriver:

    Hehe, fattar känslan. Tänk om man kunde vända på tanken och föreställa sig att det är blandrasjycken Ludde som sitter bredvid dig på bänken och spanar efter fasaner eller storkar eller hägrar. 🙂

    • norbergianblue skriver:

      Ludde ja, min tecknade favoritjycke när jag var barn. Felet med mig är nog att jag sett för mycket skräckfilmer. 😀

      • skrivsanna skriver:

        Gillade katten Korven i ”Nu ska här bli andra bullar.” Fina illustrationer i den, en skön bli-glad-bok. Hörredu, om du vill ändra vanor, varför inte cykla till biblioteket och låna en trave barnböcker i stället för att åka till ”Luddes begravningsplats”?
        Dagens boktips (utöver Nu ska här bli andra bullar) är Klarbärskalaset av Edith Unnerstad och Allra käraste syster av Astrid Lindgren. Vänliga gröna illustrationer och en fin dos medmänsklig värme.

  4. Bert Bodin skriver:

    Du kanske kan gå rundan åt andra hållet. Om det nu är en runda. 🙂

    Liksom att börja dammsuga i ett annat rum än där du brukar börja, för du har säkert ett startrum inprogrammerat i hjärnan. Var lite wild and crazy en dag. Det piggar upp.

  5. Gabrielle RW skriver:

    Hm, ja det här med vanor… Jag bor ju i Stockholms innerstad. En vanlig promenad för mig är att promenera ner till stan och sen runt Skeppsholmen och Kastellholmen och så bussen hem. Långholmen står också högt på listan. (Gillar vatten och gillar öar). Men många gånger låter jag första bästa buss bestämma vart jag ska. Kommer 40:an norrut så kanske det blir Bergianska, 4:an kan ta mig till Gärdet osv. Så vild och galen är jag!
    Det här med dammsugning och att medvetet ändra på invanda beteenden är intressant. Påstås öka kreativiteten eller nåt annat nyttigt. Låsa upp dörren med vänster hand i st f höger osv.

  6. norbergianblue skriver:

    Om jag bodde i Stockholm skulle jag förmodligen vara lite vildare. Utbudet av promenadstråk är ju enormt. Gillar att gå från Djurgårdsbron längs vattnet, förbi Engelska kyrkan och alla vackra ambassader. Och så förstås runt Brunnsviken eftersom jag bor i Solna när jag besöker Stockholm. Här i Norberg bor 5600 invånare. En liten ort med litet utbud. Om man traskar i 50 minuter har man tagit sig runt. :-D. Skrivsannas förslag med cykel gillar jag, som cyklar miltals när jag kommer igång. Men någon mountainbike äger jag inte.. 😀

Kommentera

