Hastig middag under 300 kalorier

Bråttom med maten idag, en 5:2 dag, och i all hast gör jag om en soppa till en enkel grytblandning. För 2 portioner ; fräs en skivad halv rödlök i en tesked olja, häll på 3 dl vatten, 1/2 buljongtärning (eller fond), 1 dl gröna ärtor, 1 dl majs, 2 kryddmått gurkmeja, 2 kryddmått paprikapulver + lite svartpeppar och koka upp. Lägg i cirka 30 gram äggnudlar (ett nystan är 50 gram) och koka 3–5 minuter. Smaka av med salt. Häll av lite buljong om nödvändigt.

Serverat med 2 skivor rökt eller kokt skinka per portion och en näve grönsallad av salladsblad och gurka, blir kaloriinnehållet runt 240 kalorier. Då har man en liten buffert kvar till morgonmål och en kvällsfrukt. Inget för Erik Lallerstedt det här ,men jag har lyckats sänka både mitt blodtryck och mina kolesterolvärden med den här inte alltför påfrestande metoden. Enda klagomålet hos farbror doktorn var den låga pulsen. (53)  🙂 Receptet är lite omgjort, men grunden hämtad från Ica-kuriren. bilder 5 020

 

 

Annonser

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s