Om humor

Höstkänning

Höstkänning

Kanske är det åldersrelaterat, detta med humor och underhållning, men det är inte mycket av den färska humorn som tilltalar mig. Som så många andra följer jag programmet ”På spåret” varje säsong, det är ju både lärorikt och roligt, och allra roligast är, i mitt tycke,  Fredrik Lindström. I en av burarna satt under en säsong humorduon ”Philip och Fredrik”, pålästa och duktiga. Men roliga? När de dessutom påstod att Hasse och Tage var det mest överskattade som Sverige haft måste man småle lite. Har de här två lustigkurrarna överhuvudtaget sett någon av deras produktioner? De kunde väl annars börja med första filmen, ”Svenska bilder”, som är i svartvitt och helt fenomenal och rolig, och med  mörka undertoner som sig bör.  Tage var ju en intellektuell humorist, och mycket håller ju än idag, även om humor oftast är en färskvara som speglar samtiden. Den välkända ”Sannolikhetsmonologen”, till exempel, fick ett av mina barnbarn lyssna på under en lektion på sitt gymnasium för ett par veckor sedan. Jag har tittat på Philip och Fredriks ”Breaking news” vid några tillfällen och där kan ju finnas intressanta gäster. Men själva lämnar inte duon något djupare avtryck, åtminstone inte hos mig. Humor ska ju innehålla en del svärta för att fungera, jag tycker mest det blir trams av det hela, lite halvbuskis.

Tage Danielsson hade en hjärna som gick på högvarv. Han sa en gång att det ju inte går att skruva av huvudet när klockan blir fem på eftermiddagen, och sedan gå hem och skruva på ett fritidshuvud. Paradoxalt nog finns det en och annan som åtminstone någon gång borde försöka slå på hjärnan. Helst innan de öppnar munnen.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om humor

  1. Bert Bodin skriver:

    Håller helt med dig angående Filip och Fredrik. Jag blir trött bara jag ser dem. Tramsigt!

    • norbergianblue skriver:

      Fast ibland kan det fungera med trams. När Robert Gustafsson tramsar tycker jag att det är vansinnigt roligt. Vari skillnaden ligger ger jag mig inte in på. 🙂

      • Bert Bodin skriver:

        Skillnaden är väl att Robert Gustafsson, som även jag gillar, inte utger sig för något annat än att vara rolig. Filip o Fredrik försöker ju leka seriösa, men åstadkommer bara hysteriskt trams.

  2. norbergianblue skriver:

    Håller nog med där. Såg Robert Gustafsson live för många år sedan i ”Arne Anka” och har inte skrattat så mycket sedan ”The holy grail” med Pythongänget. 🙂

  3. Filip och Fredrik är gravt överskattade. Rolig, idag? Ingen som Hasse och hans svammelmonologer Valfrid Lindeman. Men Jon Stewart är rolig, men så är han ju inte svensk heller.

  4. norbergianblue skriver:

    Men nog är väl Henrik Schyffert och Johan Wester ganska roliga, åtminstone emellanåt?

Kommentera

