Lite skitprat

sept. 2013 002sept. 2013 004Har märkt att många unga människor och barn inte kan tänka sig att använda ett utedass. Det är alla möjliga undanflykter för att slippa. ”Det finns flugor där,” eller ”Det kryper stora spindlar på väggen,” och värst av allt,”Det luktar så äckligt!!!”Det blir till att åka in till stan och uträtta behoven på MacDonalds eller något varuhus med kundtoalett. På sätt och vis kan jag förstå motviljan. Kom själv under en fjällvandring i Sarek till en stuga, där det på utedasset fanns en textad skylt fastsatt på dörren ; ”Vad du än gör, öppna inte munnen.” Jag förstod inte vad som menades förrän jag kommit in. Har aldrig sett så mycket flugor på så liten yta i hela mitt liv.

Därför tänker jag visa en bild på hur det också kan se ut, ett ljust och fräscht utedass, som det är en ren fröjd att använda. Med kungligheter på väggen som sig bör.  Men det toalettpapper som finns på bild är bara som en nostalgisk dekoration, och kommer från det nerlagda Emsfors bruk på ön Krokö vid en fors i Emån. Det var enligt Wikipedia i bruk ända fram till 1989, men just det här papperet är nog av betydligt äldre datum.

 

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Lite skitprat

  1. Maskrosen skriver:

    Vi har ett luftigt fall på ca 2 meter på vårt dass. Inga flugor alls 🙂

  2. Vilket underbart utedass!! Där skulle jag kunna sitta i timmar och lösa korsord eller funder på livet ”under tiden” !!!!! 🙂

  3. skrivsanna skriver:

    Hehe, du slår ett slag för skitfina utedass. Det är fint. På min mammas torp finns ett som nästan är i samma klass som ditt exempel. Inte fullt så kungligt kanske, men det luktar inte och där finns inga flugor. Enligt henne är det en näve bark över det som hamnar i tunnan hemligheten bakom det doftfria.

  4. Bert Bodin skriver:

    Nog har man varit på utedass av skilda slag. Men faktum är att de förmodligen är bra mycket mer miljövänliga än vanliga toaletter. Och nog sätter jag mig hellre på ett utedass än på någon publik toalett i en galleria…. Hur tänker folk!??

    Jag har ett par kompisar som har ett sådant dass som på dina bilder. Jättefint. Lukt- och flugfritt.

    Problemet med luktande dass är felaktig ventilation samt att man inte separerar nummer 1 och nummer 2. Inte heller finns strö att använda. Små enkla saker.

    Att man sedan är hysterisk för spindlar är bara ett tecken på att många fjärmat sig från naturen och den miljö vi alla är helt beroende av. Spindlar bor bara på rena ställen. Dessutom hjälper de till att hålla andra insekter borta genom att fånga in dem i nät. Så fiffigt så! 😉

  5. norbergianblue skriver:

    Jo ,det är absolut nödvändigt att separera ettan och tvåan, det görs automatiskt på det här dasset med en fiffig och enkel anordning under frigolitsitsen. 😀

  6. Gabrielle RW skriver:

    Åh, så fint. Vi har också ett utedass men riktigt så där fint är det inte. Nu blir jag inspirerad att fiffa upp det – måla m.m. Men nu måste jag ju tåla mig till nästa säsong… Det blir inte många målningstillfällen innan dess. Suck!

  7. norbergianblue skriver:

    ”Det blir alltid en sommar igen” som Karl-Erik Thörn sjöng i en schlager för 1000 år sedan 😀

Kommentera

