Personlighet

Sommarens sista

Sommarens sista

Reträttplats för introverta

Reträttplats för introverta

Läste i en dagstidning att det är betydligt lättare att få ett arbete om man är en extrovert personlighetstyp. Vilket innebär att kunna sälja sig själv, vara social, charmig och utåtriktad, gilla jobbmingel och kontorslandskap. Motsatsen är alltså den introverta personligheten, som inte ska förväxlas med att vara blyg. Den introverte stimuleras mest av avskildhet och tystnad, och trivs i mindre sammanhang och i sitt eget sällskap och måste alltså hela livet anstränga sig för att passa in bland de extroverta, som utgör 75 % av befolkningen. Jag beslutade mig för att göra testet på nätet. Glad i hågen tog jag mig an frågorna som jag besvarade efter noggrant övervägande, och alldeles ärligt. Det visade sig att jag har en introvert personlighet – på gränsen till inåtvänd. En sådan hiskelig tur att jag jobbat färdigt, bland 150 anställda där det enda som krävdes var att man gjorde sitt jobb. Efter testet var jag tvungen att få lite frisk luft. Njöt av den hyggliga värmen, av den lugna sjön nere vid bryggan, och av sommarens allra sista näve vildhallon, om än något vattniga. Och tröst fick också bli att i den ideella föreningen för hög IQ, Mensa, är 65 % av medlemmarna introverta. En tröst för tigerhjärtan.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Personlighet

  1. Gabrielle RW skriver:

    Intressant inlägg. Du är introvert på gränsen till inåtvänd, skriver du. Ok då…men att du bloggar tyder väl ändå på att det finns nåt av utåtvändhet där hos dig – att du ändå är lite utåtriktad alltså? I bloggen riktar du dig onekligen utåt. Tar man i ordentligt kan man säga att hela världen kan läsa det du skriver. Förutsatt att dom kan svenska förstås. Eller är det bara en förenkling att tänka så? Kanske värsta eremiten djupt inne i skogen som aldrig träffar en människa men är uppkopplad kan blogga? Inte vet jag. Bara en tanke…
    Fina bilder – på den där bryggan skulle jag gärna sitta.

    • norbergianblue skriver:

      Den där eremiten du har som tanke tycker jag är alldeles utmärkt, han skulle säkerligen mycket väl kunna blogga. Då får han möjlighet att uttrycka sig och kommunicera och ändå behålla sin integritet, det egna utrymmet runt sin person. Perfekt! 😀

Kommentera

