Vad sysslar folk med?

004blog 004På  cykeltur ett par mil idag. Stannar vid en björk och tar en bild av något som jag funderat över mer än en gång. Det sitter nämligen kryptiska meddelanden både här och där i skogen och längs stigarna, och de säger mig ingenting. Är det en upplysning i någon tävling? Fikonspråk som bara rör jägare? Ett ”komihåg” till skogsröjarna? Lite effektfullt i alla fall, med de skarpa färgerna mot den vita stammen.

Väl hemma igen blir jag glatt överraskad när jag kommer ut på balkongen. Av en god vän fick jag i början av sommaren några minimala lökar, som jag nogsamt petade ner i en stor kruka. Upp kom små spetsiga blad, som växte till långa blad, som hela sommaren liknat vanlig simpel vass, ur vilken rugge som helst. Och plötsligt idag finns där blommor, många, vita, vackra och väldoftande, väl värda att vänta på. Men vad de heter har jag ingen aning om. Kanske någon annan vet?

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Natur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vad sysslar folk med?

  1. Visa hur plantan ser ut – så är det säkert någon här ute i cybervärlden som vet vad det är!
    Gonatt!:-)

  2. skrivsanna skriver:

    Tiometerskubben. Den som snabbast tar sig upp till toppen vinner. Lite klurigt med björkar. Deras stammar är kala och hala. ; )

  3. Maskrosen skriver:

    Någon exklusiv tulpansort kanske?
    God natt!

  4. Jane skriver:

    Jag är nästan säker på att det är en Doftlilja…
    Kram / Jane

Kommentera

