Om att läsa böcker

Sommar för mig innebär bland annat att läsa om vissa litterära alster som jag minns att jag tyckte mycket om. Nu har jag avslutat Lars Gustafssons ”En biodlares död”, den femte och sista delen i hans romansvit ”Sprickorna i muren”. Den handlar om en förtidspensionerad lärare, med biodling som hobby och om hans sjukdom (troligen levercancer) , döende och död, fint skildrad och utan åthävor eller sentimentalitet. Det finns också många meningar som fastnar, och inte vill lämna mig ifred. Som den här ; Ungefär som en liten spindel kan sova i ett hörn av det nät han har byggt, så sov Gud i tjugo miljoner år i ett avlägset hörn av universum.  Dylikt går jag omkring och suger på.

Det gör mig i sammanhanget ont att så många män inte läser skönlitteratur. I en liten enkät svarade en äldre man på frågan om varför han inte läste romaner; nä, sånt är bara dravel och fruntimmersläsa ! Inte en susning har de,blogg 002 om hur mycket skönlitteraturen ger. Hur man övar upp förmågan att leva sig in i andra människors liv, deras villkor och värderingar. Sånt som är viktigt, inte minst i den demokrati som vi säger oss leva i. Många män finner det  mer maskulint att läsa faktaböcker om andra världskriget, eller historieböcker om heroiska maktmänniskor och deras bataljer. Var 8:e manlig lärare under 40 år har aldrig läst en skönlitterär bok. Sorgligt. Eller som en okänd norsk präst en gång uttryckte det ; Det är synd om alla de människor, som inte har förstått att det finns små blå hästar i världen.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

