Konst

Ängelsberg är en liten ort, med ett fantastiskt läge vid sjön Åmänningen i Västmanland. Här finns arkitektritade villor som liknar små slott, och här ligger också Engelsbergs bruk som är en del av världsarvet. Och så finns  en skulpturpark med nya verk varje sommar, men också en del permanenta alster. Först i idag har vi tagit oss för med årets utflykt dit, gått en promenad längs vattnet för att titta och känna på de olika, ibland mycket tänkvärda och humoristiska inslagen. En liten permanent pyramid, uppbyggd av speglar, hör till mina favoriter, medan Lars Vilks träskulptur, som också hör till det fasta utbudet, lämnar mig ganska oberörd. För det är väl det som är det viktigaste med konst, att man på ett eller annat sätt blir berörd av den. Ledsen eller glad, eller rent av upprörd. Bara inte likgiltig eller oberörd. Här är några smakprov från den här utställningen.blogg 5 023 blogg 5 015blogg 5 009blogg 5 012blogg 5 018blogg 5 021

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Utflykter och resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Konst

  1. skrivsanna skriver:

    Åh, guld till dig! Små utflyktsmål på främmande platser är perfekt att ha i bakfickan den dag man väl tar sig upp och in/ut i landet! Gillade också spegeln (men kan inte låta bli att undra hur många fåglar som kan ha knäckt nacken när de missat sina utsikter). Lars Vilks lilla koja mister sin märkliga mäktighet när den görs i litet format, som det ser ut som på bilden. Säga vad man vill om den mannen och hans tvivelaktiga uppträdande, men hans bygge Nimis i Håle stenar i Kullabergs naturreservat är ett av de upptäckarmärkliga byggen som jag tycker är värda att besöka i Sverige om man är i de sydvästra delarna av landet.

    • norbergianblue skriver:

      Nimis har jag bara sett i tv-rutan, säkert storslaget på sitt vis, men jag har så svårt för människan bakom, att mina åsikter om hans verk åtminstone till en del handlar om förutfattade meningar. Kommer jag så småningom till Kullaberg får jag väl ge ”bygget” en chans. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.

      • skrivsanna skriver:

        Förstår, hans verk är ju trots allt ett tungt monument över hans sätt att liksom ockupera (med Nimis en del mark) med sina åsikter. Jag behåller min åsikt om herr Vilks, i synnerhet vad gäller hans sätt att hantera islamologi men behåller också den andra, om att hans bygge i nedanför bergskammen i Kullaberg ändå är spännande att se och uppleva där ute på den otillgängliga steniga stranden i nordvästra Skåne. (Om man nu kan göra så, att dela upp åsikterna om konsten i sig och ideologin för sig?)

  2. norbergianblue skriver:

    Jo, jag gör så själv, skiljer på konstarten och ideologin hos vissa storheter. Richard Wagner, exempelvis, var ju en gudabenådad tonsättare, men hans nattsvarta politiska åsikter, och den ideologi han omhuldade, lämnar jag därhän. 🙂

  3. Spännande byggen – har redan beställt fågelholkshistorien av min snickare ……. tror inte han är så ivrig ….

Kommentera

