En fin hallonpaj

Bland bloggar jag regelbundet besöker dök det nyss upp ett recept på hallonpaj. Jag blev vansinnigt sugen. Upp på cykeln och iväg till vildhallonsnåren som finns lite överallt där jag bor. Väl hemma var det bara att sätta igång.  Det fina i kråksången är att man inte behöver vare sig knåda, kyla, nagga eller förgrädda.Här rörs det bara ihop.Till degen:

Smält 100 g smör,rör ner 1/2 dl strösocker.Blanda 2 dl vetemjöl med 1 tsk bakpulver och rör ner i blandningen. Platta ut degen i en rund form med löstagbar botten.Rör sedan ihop 2 dl creme fraiche, 2 ägg, 2 msk socker och en halv tsk vaniljsocker. (här tog jag en hel) Häll blandningen i skalet och strö över 1 dl hallon (här tog jag 2 dl,glummen som jag är).Grädda pajen i 225 grader 15-20 minuter.Den ska vara lite geledallrig,nästan som en pudding.Mycket snabbt gjord och jättegod med lite kall vispad grädde till.

Då jag inte har kläm ännu, på hur man länkar till någon annans blogg, så skriver jag ut hennes bloggnamn här, för den som vill se originalreceptet och en för övrigt mycket trevlig blogg.

filosofiskaaktiviteter.wordpress.comblogg 001

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En fin hallonpaj

  1. Lopisa skriver:

    Lät supergott!

    Länka:
    1. Adressen finns längst upp i adressfältet. Exempelvis ser din adress ut så här https://norbergianblue.wordpress.com/2013/08/03/en-fin-hallonpaj/#respond

    2. Gå in på den sidan du vill länka till.
    3. Du markerar adressen.
    4. Sedan kopierar du den genom att högerklicka och välja kopiera.
    5. Sen klistrar du in adressen där du vill ha den.

    Hoppas du förstod 🙂 kramkram

    • norbergianblue skriver:

      Tackar, det var ju inte så knepigt! Nu ska jag prova ikväll hur man lägger in ett klipp från youtube på den egna bloggen genom att dela och ”bädda in”. Har hittat en beskrivning i 9 steg och tänkte testa i e-posten först för säkerhets skull. Håll tummarna! 🙂

Kommentera

