Om hår

Inga egna företagare är väl så fantasifulla som hårfrisörer och frisörskor. Det tycks som om de försöker överträffa varandra i att hitta roliga namn på sina salonger. Självfallet, Rufs och Kalufs, Klippt och skuren, Salong Hårresande, Agaton Sax. För att inte tala om den på Sturegatan i Stockholm: Salong Sweeney Todd. Vem kan våga sig till den hårfixaren?

Nu spelar detta ingen roll i mitt fall, jag har inte satt min fot hos en hårfrisörska på 25 år. Ändå minns jag det senaste och sista besöket som om det var igår. Det saknade betydelse vad man försökte säga till den klippande damen, hon gjorde ändå lite som hon ville. Min enda önskan när jag steg in i det kemikaliedoftande rummet var att få håret klippt någon halv decimeter, lite pageliknande, och luggen kapad. Inga konstigheter,som måste joxas med varje morgon i någon timme, inga främmande ämnen i håret.

”Nog ska vi väl klippa upp håret lite, så att det får lite volym, eller hur?”

Och så klippte hon upp håret.

”Nog tycker jag att vi sneddar luggen lite här, så att ansiktet kommer fram lite mer, eller vad säger du?

Jag sa ingenting och luggen sneddades och försvann uppåt i någon sorts märklig krok.

”Nog måste vi få lägga i lite mousse, det ligger så mycket bättre då, får lite stadga, vet du!”

Och så lade hon i lite mousse. Och blåste håret på sidorna bakåt. Och avslutade med spray.

Under 25 år har min sambo klippt av mig lite hår ungefär var fjärde månad. Luggen och en del toppning fixar jag själv. Det blir inte vackert, men jag ser ingen annan utväg . Jag orkar inte hålla på och blåsa, föna, olja och vaxa håret i tid och otid, det intresserar mig inte helt enkelt. Jag tvättar det var annan dag, och så får det självtorka,Men visst skulle jag behöva en proffsklippning! Dags att ta fram saxenEller hur?

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Bagateller och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Om hår

  1. Bert Bodin skriver:

    Själv går jag var 5-6 vecka. Mitt ställe heter Studio Zacks. Där har jag gått i ………..??? Ja – det är nog 30 år, minst.

  2. skrivsanna skriver:

    Hehe, hårresande 🙂 Proffsen klipper sig själva (du har ju gjort det i 25 år). Tycker att det är fint när det faller naturligt och dessutom – när man klipper till själv slipper man alla de därförvirrande ledande frågorna som man svarar på utan att höras.

  3. I så fall behöver Marianne Faithfull också det…ho har ungefär samma frilla som du sen sisådär 40 år tillbaka ; )
    Själv går jag nån gång om året och känner mig tillfreds.åtminstone varannan gång.

  4. norbergianblue skriver:

    Oj, en påminnelse om en gammal favorit. Men härmar henne gör jag inte, åtminstone inte medvetet. 😉

  5. Jane skriver:

    Nu du ! Så har jag hittat hit…
    Och vad är det jag får se. Jag får rysningar i hela kroppen. 25 år !!!!!!!!!! (Blink)
    Vi träffas ju i alla fall några gånger om året, och nu säger du till mig nästa gång vi träffas så lovar jag att du skall bli nöjd med frippen. Haha
    Kramar i massor och hälsa gubben din./ Jane
    Ps. Du har en jätte fin blogg…….

Kommentera

