Om viktiga saker

Hör på nyheterna att de jordgubbar som säljs ute på marknaden har kontrollerats i fråga om ursprung. Och att de som uppges vara svenska faktiskt också är det i de flesta fall.Det känns tryggt. Mindre trygg känner jag mig dock efter lite junkfood på Max.På kvittot rapporteras att Max klimatkompenserar till 100 procent. Man planterar träd i regnskogarna.Man tar sitt ansvar. Även WWF planterar massor av träd i världens regnskogar,och Arla är med på ett hörn och planterar flera hundra tusen träd per år. För att inte tala om biståndsorganisationen Vi-skogen.

Man kan tycka att hela Afrika borde ha växt igen för länge sen,men så är inte fallet.På en yta av 10 000 kvadratmeter huggs regnskogen ner varje sekund.Ungefär ett par fotbollsplaner. Varje dag försvinner ett område större än New York. Men huvudsaken är ju att vi inte äter belgiska jordgubbar. När det finns svenska.800px-Garden_Strawberries_in_Germany_-_edited

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om viktiga saker

  1. skrivsanna skriver:

    Eller hur, så split i en värld och kompensera genom att plantera rosor i en annan. Ful retorik=smaklös marknadsföring. Som konsument köper jag hellre klimatovänliga burgare som marknadsförs som sådana än klimatovänliga burgare som marknadsförs som klimatvänliga dito. Burgarna smakar bättre för mig när de marknadsförs under rätt flagg. Då kan jag köpa dem, men veta att jag själv gör ett medvetet val, som förvisso skadar i andra delar av kretsloppet, men som jag ändå väljer att göra och därför får stå för, när jag väljer att göra den prioriteringen. När burgarna går under falsk flagg och jag vet det, vet att det är ett enkelt knep för multinationella bolag att samla lättköpta poäng känner jag mig bara korkad som konsument. Korkad och utan civilkurrage. Så bort med jättarnas dåliga retorik, a la kognitiv dissonans, och in med lite civilkurrage, som inte rimmar illa och lämnar en fadd smak på tungan.

Kommentera

