Prosakickar

006Ibland händer det att några futtiga rader prosa sätter igång även ett åldrande  maskineri.Tänder alla cylindrar och får tankar och känslor att formligen skölja över en,utan att de står att hejda.Jag hittade en liten tunn volym på biblioteket,68 sidor korta stycken och fragment av James Joyce,kallat ”Epifanier.” Betyder ungefär ”Uppenbarelser”.Vissa strofer tycker jag mig ha läst förut,men det kan vara inbillning,det enda jag läst av författaren i fråga är ”Dublinbor”,som inte gjorde något djupare intryck.Har inte ens försökt mig på mastodonten ”Odysseus”som ju tillhörde de alster som brändes på bokbålen i Tyskland 1933.

Men ett av de lite drömska stycken som finns i den här minivolymen fastnade.Det kan bero på min svaghet för havet,för båtar och skepp.Segelfartyg.Och för första gången på mycket länge dök Sjörövar-Jenny i Bertolt Brechts ”Tolvskillingsoperan” upp i huvudet med sin oförglömliga visa,en av de,i mitt tycke, mest suggestiva som någonsin har skrivits.Bäst kanske i Lotta Lenyas tolkning.

”Und ein Schiff mit acht Segeln,und mit funfzig Kanonen,wird liegen am Kai.”

Tänk vad ett kort prosastycke,skrivet av en ung man i början av 1900-talet,kan betyda för en enskild människa mer än hundra år senare.(ber om ursäkt, för att jag inte kan hitta något tyskt y på min japanska dator)

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

