Träd

002003Det vilar något tryggt och ursprungligt över träd.Kanske för att de ofta blir så mycket äldre än vi.Om vi kan hålla fingrarna borta från motorsågen vill säga.Ett träd ska kunna nå en höjd av minst 5 meter,och förgrena sig först en bit upp på stammen för att få kallas träd.På min dagliga runda har jag två favoriter som jag stannar till vid en stund,det ena är jag helt säker på att det är ett träd,men av vilken sort har jag ingen aning.Vet bara att det är gammalt, med en omkrets som jag möjligen kan omfamna till en tredjedel.Grenverket högt där uppe misshandlades svårt för något år sedan,allt sågades bort tills bara några stubbade,tjocka utlöpare fanns kvar högt där uppe.En arborist skulle ha gråtit blod över eländet.Men än finns den vackra stammen kvar.

Det andra objektet står på en mindre villatomt,och jag vet inte ens om det är ett träd.Det kan röra sig om en buske,liknar faktiskt en tuja, som fått växa sig enorm,men den vårdas ömt, formklipps och tuktas varje vår.Hur detta utförs har jag tyvärr aldrig sett,men det måste väl till en Sky-lift? Hur som helst är den (eller det) ett ståtligt blickfång för alla förbipasserande.Ett talesätt om träd från nätet:”Ett enda träd kan bli en miljon tändstickor,och en enda tändsticka kan förstöra en miljon träd.”

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Natur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

