Bok-nostalgi

005Travar runt inne på Röda Korsets bokavdelning och får syn på en diktsamling,som får hjärtat att göra ett extraslag.Det är Pär Lagerkvists ”Ångest”.Tummad och nött,håller bara hjälpligt ihop,men vilken återseendets glädje!Vilka dikter han skrev till ett självupptaget  tonårshjärta.

”Min ångest är en risig skog,där blodiga fåglar skrika”

Femton år gammal,jag tyckte orden var riktade till mig,personligen,jag älskade den dikten och bar omkring den i plånboken,nedskriven på en bit ljusblått brevpapper med violer.

Med tiden kom jag förstås underfund med att allas ångest är en risig skog,där blodiga fåglar skriker utav bara sjutton.De flesta mogna människor gör bara inte så stor affär av vardagsångesten.Den är en del av livet.

Väl hemma googlar jag på boken och hittar en förstaupplaga på ett antikvariat.För 2000 kronor!!Jag tror att dikterna får stanna i minnet.Man ska aldrig vända sig om.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

