Ett litet dilemma

Som hos så många andra tillbringas här en hel del tid vid datorn.Jag läser tidningar och tidskrifter som jag inte har ekonomi att köpa,spelar diverse Bejeweled-spel och Mahjong,löser korsord,konstruerar korsord och lyssnar på musik.Och nu kommer jag till dilemmat;jag vet inte vad som är lagligt att göra.De första datoråren fuskade jag ibland medvetet bara för att testa.Laddade hem spel för en test-timme,och tog hem crackfiler för att knäcka dem, och därmed slippa betala för nöjet.Numer spelar jag bara på nätet eller betalar någon hundralapp för att ladda hem de mest vanebildande.

Men när solen i mitt liv ska titta på någon trist speed-waytävling på teve,då går jag till datorn.Och på Youtube plockar jag fram ett avsnitt av någon deckarserie,just nu är favoriten Hercule Poirot i David Suchet`s tolkning.Det rör sig om hela avsnitt,och jag har upptäckt att många av dessa har jag inte sett i någon teve-kanal.Även serier som Lord BlackAdder och Fawlty Towers körs ju i fulla avsnitt.Frågan är ju om detta är lagligt?Att titta på menar jag närmast,de som lagt ut dessa begår förmodligen någon form av lagbrott.Det finns även ett par sajter där jag har tittat på långfilm(streaming), jag har bland annat sett piratenfilmerna med Johnny Depp ett par gånger.Är detta olagligt att titta på,eller är det bara upphovsmännen som hoppar över skaklarna?Och vem ska man fråga?david suchet

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

