GW

Har just slagit igen Leif GW Perssons bok ”Gustavs grabb”som handlar om hans klassresa.De sista sidorna läste jag mycket långsamt, av den enkla anledningen att jag inte ville att den skulle ta slut.Och som de flesta män jag känner,framstår han som en Marianne-karamell,hård utanpå och mjuk inuti.Den är skriven med både ilska, sorg,och en viss vanmakt.Framför allt bilden av modern är otäck,jag kommer att tänka på en god vän jag hade som ung tonårsmamma.Sisko var den första jag kände som framförde åsikten att alla kvinnor inte borde skaffa barn.Att barn är till låns,man får förmånen att ta hand om dem,med kärlek och omsorg lära dem att flyga.Och när de fått luft under vingarna,måste de uppmuntras,peppas att testa om det bär.Och om det bär,släppa taget och glädjas över deras färdigheter.Inte kränka eller vingklippa.Jag uppfattar Leif GW Perssons mor som en kvinna som var bitter över sin egen situation och som därför blev ”sjuk”.

Nu är det inte bara elände i den här biografin,och kanske hade inte GW blivit den framgångsrika man han är idag trots en exceptionell begåvning, om inte revanschlystnaden hade funnits där.Den som hitintills burit honom genom både svek och lögner och också det egna missbruket av framförallt alkohol.Och god hjälp måtte han ha haft av sitt omisskänliga sinne för svart humor.En mening i boken som jag tar med mig;”Jag har bränt mitt ljus i bägge ändar,för säkerhets skull även eldat det på mitten.”003

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

