Konst

Vad är det som gör att man tycker om en viss konstnär,sättet att uttrycka sig med färg och pensel?Svårt att säga,men det har väl med var och ens personlighet att göra.Jag har tidigare tagit upp Helene Schjerfbecks konstnärsskap,men jag har fler favoriter.En är Stefan Johansson,född 1876,död 1955,som finns representerad på Thielska galleriet i Stockholm,där hänger flera av de verk som jag gillar bäst,interiörererna.Det är det där disciplinerade och strama som tilltalar,det stillsamma,det har en lugnande effekt åtminstone på mig.Han målade i akvarell och pastell med mycket ljus och skuggeffekter.Har letat runt halva eftermiddagen efter en bild,men man får tydligen inte publicera bilder på erkända konstverk.I alla fall inte gratis.

Jag har svårare att begripa den riktigt moderna,nonfigurativa och ytterligt strama konsten;ett vitt ark med 2 gröna snedstreck och en liten svart cirkel på.Kallad Livets träd.Där hänger jag inte med,min fantasi räcker inte till.Inte heller de alltför enkla motiven, som jag  inte tycker har något att säga,men som säljs för miljonbelopp.Om de nu säger något,så är det väl kanske jag som hör dåligt då.Någon som vill köpa mitt konstfoto?blog 006

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

