Stenbeck

Tittade på första delen i serien om entrepenören Jan Stenbeck.Den handlade förstås mycket om arvstvisten mellan honom och syskonen,främst Margaretha af Ugglas.Han framstod som en riktig hårding,åtminstone i affärssammanhang,och med god näsa för vad som komma skulle, när han ställde om det ärvda investmentbolaget Kinnevik som han efter några tvivelaktiga,men fullt lagliga turer lyckades få grepp om,från stål och pappersindustri till det han trodde på för framtiden:teknik och telekommunikation.Han var med och grundade bl.a. Comviq,Tele 2,TV 3 och Viasat,gratistidningen Metro och han insåg tidigt att mobiltelefonen skulle bli en var mans egendom.Rik som ett troll levde han i ofattbar lyx som han uppenbarligen njöt av.Ändå verkade han mest intresserad av affärer i sig,inte av förvaltningen,eller en vidareutveckling av det som redan var grundat.Och detta frosseri,som förmodligen ledde till hans hjärtproblem och för tidiga död,som om han ville skynda på livet för att äntligen slippa.Han måtte ha varit en mångbottnad personlighet,som de flesta begåvningar är.Ändå gör han mig faktiskt lite beklämd.600px-Money-flower

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Stenbeck

  1. Han var förstås en både-och-människa. Mig gör han också beklämd. Inte minst för att jag minns den nyårsnatt 2001, tror jag, som jag tillbringade hos min bästa väns åldrade mamma. När vi såg ut genom fönstret mot Slussen och vattnet och slutet på fyrverkerierna var det en stor pjäs som påminde om en bomb, med atombombsliknande rökpelare. Det var vad Jan Stenbeck bekostat för nyårsnatten. Aggressivt värre!

    • norbergianblue skriver:

      Såg en bild för många år sedan med en liten ledsen, tecknad pojke och i pratbubblan stod det :Bekräfta mig,bekräfta mig!!!Ungefär där finns män som Jan Stenbeck i mitt huvud.Å andra sidan,om de inte fanns, kanske vi fortfarande skulle bo i grottor med stampat jordgolv?

Kommentera

