Någon sorts längtan

Skönt att den är över.Julen,menar jag,trevligt när den kommer och skönt när det blir vardag igen.Äta rester i några dagar och dricka avslagen julmust.En höjdare.Julen innebär nästan alltid en sorts diffus längtan till det som var hem i min tidiga barndom.Trots en mindre lyckad sådan,så går många tankar dit,särskilt när jag läser Bert Bodins blogg ”Ögonblick i norr”.Han lägger ut bilder ibland som får mig att längta intensivt.Till Luleå,där jag 1956 avverkade mitt första skolår på Örnässkolan,sedan gick flytten till Gävle och ett helt annat liv.Kan inte säga att jag längtar efter snön,av den varan tycks de ha mindre däruppe än vi har här i Västmanland.Här är två dagsfärska bilder på snöläget hos oss. bilder 2 006bilder 2 014

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Någon sorts längtan

  1. Bert Bodin skriver:

    Men alltså – Första skolåret 1956. Då gjorde jag ju också mitt första. På Norra Örnässkolan. Var gick du?

    • norbergianblue skriver:

      Jag tror att den bara kallades Örnässkolan,jag bodde på Norrlandsgatan 1 och hade mycket nära till skolan.Har tittat på ditt skolfoto men jag finns inte med där.Kan det ha funnits mer än en 1:a?

      • Bert Bodin skriver:

        Nog fanns det fler ettor. Minns att vi gick i den låga, södra flygeln närmast simhallen.

  2. Vilket minne du har,jag var ett nervigt barn och hade fullt upp med att hålla rodnaden borta ur ansiktet.

Kommentera

