Vem fan är det som ringer?

Jag är sedan många år tillbaka med i något som kallas Nix,och ska skydda från oönskade samtal från företag som vill pådyvla folk diverse tjänster,som telefonabonnemang,försäkringar och dylikt.Nu tycks inte det här medlemsskapet skydda mot nutida telefon-terrorister.I mitt fall finns det två, minst sagt irriterande varianter.Det ena samtalet som dyker upp ett par gånger i veckan har någon som heter ”okänd”i andra ändan och frågar först på bruten engelska om jag har någon ”compjuter”.Det märkliga är att han måste fråga om detta trots att han påstår att jag har fått virus i datorn,trojaner närmare bestämt,som han kan hjälpa mig bli av med bara jag låter honom ta över kommandot.Det här samtalet kan jag förstå på sätt och vis,han är ute efter pengar,mina pengar,oavsett att han skulle bli mycket besviken över mitt kontoutdrag på internetbanken.Vid ett tillfälle blev jag så uppretad på honom att jag skrek ”FUCK OFF” i telefonen. Varpå han lugnt replikerade;is that the only english word you know,madame?

Då är det faktiskt konstigare med kvinnan som ringer,ibland flera gånger om dagen.Från nummer 00465252525 frågar en svag röst, på en ännu mer bruten engelska,om hon kan få tala med Marita Persson.Eller Anna Eriksson,eller Eva Svensson.Vanliga namn allihop,och när jag inte känner någon sådan, lägger vi på.Frågan är vad detta har för syfte?Vad kan någon tjäna på att fråga efter icke existerande personer?Någon som vet?Kostar det inte pengar att ringa i andra länder?bakelit

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

