Om invandring

Ofta när jag läser om ännu en grupp människor som tagit sig hit,det må vara kurder,somalier eller ,som nu senast, asylsökanden från Syrien,så tänker jag på den invandring som pågick under 1950 0ch -60-talet tvärs över pölen.Alla finländare som kom i stort antal,och som vi var i verkligt behov av,då industrin skrek efter arbetskraft.Många av dessa som jag lärde känna kunde komma hit en fredag,packa upp under helgen, och börja jobba påföljande måndag..Vi behövde arbetskraft,de behövde arbete.Deras religion var densamma som vår,liksom hudfärgen och i stort sett även kulturen.Frid och fröjd kan man tycka ,men ack vilka historier som spreds om dessa ”finnjävlar”.De bröt upp golvet i vardagsrummet och odlade potatis!Satte på alla fyra plattorna i köket,kastade på vatten, och badade bastu i godan ro.Var ociviliserade och spolade aldrig på toaletten,så det blev stopp i rören och både ditt och datt rann ut över hela badrumsgolvet.Ingenting av detta kunde någonsin verifieras,men myterna spreds med en menande suck från mun till mun.

Idag kan jag säga att de allra bästa,pålitligaste och mest arbetsvilliga kamrater jag haft på” bruket”,har varit just finländare.Numer kommer invandrarna från annat håll,och av andra orsaker.De flyr från krig,nöd,svält och allsköns katastrofer.Och de har en annan hudfärg,ofta en annan religion,och en helt annan kultur.Och iom mig grasserar en hel del fördomar,precis som hos så många andra.Skillnaden, om man jämför med ungdomstiden, är bara att jag är så starkt medveten om att det är just fördomar. Jag har med stigande ålder insett att människor i grunden är ganska lika, oberoende av var de föds och lever.Samma behov av kärlek,trygghet,omsorg och empati,vid sidan av det mest basala,som mat och sömn.Se där,åtminstone en liten fördel med att åldras!

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

