En teaterkväll

Var på Stadsteatern i lördags kväll,för att se föreställningen ”Next to normal”,med några goda vänner.Handlingen utspelar sig i en problemfylld familj,dysfunktionell som man säger numera.Genom mamma Diana som är bipolär,pendlande mellan himmel och helvete och spelas, alldeles utmärkt,av Lisa Nilsson,drabbas hela familjen.Fadern, i Dan Ekborgs gestalt, försöker vara den starka och stöttande men orkar inte hela vägen.Grunden till mammans sjukdom finns i förlusten av ett barn,sonen Gabriel,som dog 16 är tidigare, innan han blivit ett år.Han finns ständigt i hennes huvud,och framträder som tonåring i Bruno Mitsogiannis gestalt.Och i och med hennes oförmåga att bearbeta tragedin och gå vidare,lämnas dottern Natalie,som spelas av Anna Hansson, utan den omsorg som alla barn behöver.Det här är en oerhört tung historia med utmärkta insatser från alla medverkande.Plus orkestern.För vad jag inte visste när vi klev in i salongen var att detta är en musikal,ett flertal musiker sitter synliga på scenen och spelar någon sorts populärrock,och mycket av handlingen sjungs fram.De är bra!Samtliga medverkande.Därför antar jag att det är mig det är fel på.När modern utsätts för elchocker,och detta åskådliggörs med dunkande rockmusik och en ryckande och darrande mamma Diana,då har jag så förtvivlat svårt att ta det på allvar,leva mig in i handlingen.Men missförstå mig rätt,jag gillar rockmusik.Helhjärtat.Bara inte samtidigt som en hel familj närmar sig undergången.

 

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

