Om musik

När man är i allra översta medelåldern(vägrar att kalla mig gammal)som jag,så förutsätter omgivningen av någon anledning att musiksmaken ligger någonstans mellan svensktopp och dansband.Ändå är det ju så att vi har växt upp med den första riktiga rock och popmusiken under 60-talet,med grupper som Rolling Stones,the Who,The Sonics och Beatles förstås.Fast Beatles tyckte jag själv var lite för tama,det var helt enkelt för melodiöst,nästan vackert,vilket inte tilltalade en smått rebellisk tonåring som jag.Men Stones var de verkliga idolerna,mina väggar var tapetserade med Mick Jagger,trots att min mor vände i dörren till mitt rum med kommentaren att den grabben borde stannat kvar i träden där han hörde hemma.

Klart att min musiksmak har utvecklats sen dess,konstigt vore det annars.Jag lyssnar gärna på Mozarts Kröningsmässa eller Brahms Requiem.Men faktiskt och oftare på tidiga Rammstein eller Oomph,eller på Iron Maiden, vars sångare har en alldeles fantastisk röst.När ett av mina barnbarn tog studenten i våras,spelades en låt på flera av de lövade lastbilsflaken som fastnade och blev kvar i huvudet i flera dagar på repeat.Den har en märklig effekt på mig,slår an en ton av Gud vet vad,men någon sorts längtan bort.Har sett videon otaliga gånger på Youtube och har fortfarande inte tröttnat.Låten heter Levels och gruppen eller sångaren kallar sig Avicii.Men dansband klarar jag inte av,i mina öron låter de flesta både patetiska och onödigt pretentiösa.Dock finns det ett och annat så kallat knätofs som går hem även hos mig.Lyssna på Spelmansglädje av och med Erik Sahlström.Där kan man tala om musikalitet.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

