Om tonår

När jag var 15 år hoppade jag av realskolan i tredje klass.Jag var verkligen urless,hormonerna hoppade jämfota i kroppen,och jag var trött,trött trött för jämnan.Att i det tillståndet lägga pannan i djupa veck över en radda andragradsekvationer var nära nog omöjligt.Jag ORKADE INTE TÄNKA!Sagt och gjort,jag gav mig ut i hemstaden Gävle,traskade in i och ut ur alla möjliga och omöjliga företags personalenheter,talade med ansvariga som var vänliga och tillmötesgående när jag förklarade min skoltrötta situation och att min mamma så väl behövde extra pengar,ensamförsörjande som hon var.Jag fick börja samma vecka,en fast tjänst på en fabrik som tillverkade sportartiklar.Jag sorterade katt och hundhalsband på en ställning.Trivdes som fisken i vattnet,och hamnade snart på lite olika ställen i fabriken eller på lagret med varierande arbetsuppgifter.Tröttheten var som bortblåst,äntligen fick man göra lite nytta.Och få betalt för det,lönen lämnades av förmannen i ett litet genomskinligt kuvert varje fredag.Det mesta skulle förstås mamma ha,men en del fick jag behålla.Det gick  till biobiljetter,Stones-singlar,ett och annat klädplagg och förstås till korvkiosken.En mosbricka med fårtarmskorv var dåtidens höjdare.

Att vara ung idag ger inte den möjligheten.Ingen anställer en 15-16-åring utan annan utbildning än grundskolan.Ändå är det många som är skoltrötta efter nian även idag,människan ändras ju inte i grunden.Kunde det inte vara ide att skapa lärlingsplatser inom olika sektorer för att fånga upp de mest håglösa och ge dem en chans att få rätsida på livet?För när man jobbat ett tag,lämnat de värsta åren bakom sig och kommit ifatt sig själv, har man ju en helt annan sits,man kan till och med känna lust att studera,förkovra sig,visa att man kan.Själv läste jag i 20-årsåldern in grundskolan på 3 terminer,och fortsatte på gymnasiets ekonomiska linje med hyfsade betyg.Fram alltså för lite mer flexibilitet när det gäller studier och arbete.Och vad gäller det kommande valet hoppas jag att de viktigaste frågorna blir just ungdomsarbetslöshet,lärlingsplatser och en möjlighet att flytta hemifrån innan medelåldern.Unga människor utan hopp är en tickande bomb.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

