Om vissa butiksbitäden

Var på besök i Stockholm förra veckan,något jag är ganska ofta.Har bara 18 mil till världens vackraste huvudstad.Detta anser jag bestämt.Fast jag har bara hunnit med 6 stycken.Jag skulle förnya garderoben i någon mån,då en hel del plagg är runt 20 år gamla,och somligt har krympt oroväckande i tvätten!Jag kliver in i en snyggt inredd butik som endast saluför damkläder.Det vimlar inte direkt av kunder ,där befinner sig bara en redan välklädd dam i medelåldern och så jag,klädd men definitivt inte väl.Mot en luxuös disk i mörkt trä och glas lutar sig en ung expedit.Jag går omkring och tittar på diverse plagg,och tvingas lämna en hel del därhän då prislapparna gör att min plånbok kvider till i väskan.Man ska alltid lyssna till sin plånbok.Efter en del klämmande på tyger,provande och dividerande med det ekonomiska samvetet har jag bestämt mig för en mycket snygg mörkröd tröja.Endast ett exemplar hänger på stället,visserligen med fyrsiffrigt pris,men mina klädköp är ju inte alltför frekventa,så det får gå.Nu sitter tröjan något snävt,jag vill gärna kunna sträcka upp armen utan att sömmen spricker,så jag stegar fram till biträdet med tröjan över armen och frågar i vänlig ton;”Ni har möjligen inte en storlek större av den här?”

Hon har en orangepinne i ena handen som omsorgsfullt raspas över nageltopparna.Raspandet upphör,hon tittar upp och iakttar mig under några sekunder som om jag vore nåt som katten släpat in.”Näej,tror inte det,säger hon,och sänker blicken igen och raspandet fortsätter.Jag känner mig ovanligt dum,men repar mod och fortsätter;”Men kan det inte finnas nån på lagret då,det gör inget om det blir en annan färg.”Raspandet upphör igen,hon utstöter en djup suck som inför ett trilskande barn,hon lägger till och med huvudet på sned och säger;”Nej,nej,vi har ju mest ungdomskläder här,förstår du.”Ridå!

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Bagateller och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

