Ett fenomen

Har utsatts för ett påhopp.Ja,inte personligen utan mera allmänt hållet,i en av alla dessa krönikor man läser och förundras över.För att jag är kvinna?Nej,inte alls.För att min första lägenhet på sextiotalet var en bruksetta med utedass kallvatten och vedeldning därför att det inte fanns annat att få?Nej,inte det heller.För att jag jobbat i 40 år inom metallindustrin,heltid och tvåskift och kommer att få en ålderspension på c:a 12000 kronor brutto i månaden?Icke,sa Nicke,inte ens för att jag och min sambo sålde vårt hus och fick 60.000 kr över som vi kunde dela på och äntligen skaffa varsitt eget sparkonto.Utan av den enkla anledningen att jag är fyrtiotalist!Fyrtiotalister är rika dom,spelar golf och far iväg på dyra utlandsresor flera gånger om året.Lever lyxliv,helt enkelt.Att man inte skäms som klämde sig ut just under fyrtiotalet,låt vara under dess sista skälvande månader.Nu måste det ju ha gått ett tåg just då som jag och många med mig aldrig hann hoppa på,eller ens ville.Tåget som gick till Stockholm.Där många krönikörer lever och verkar.Där man kunde låna till lägenhetsköp, och sälja några år senare för det mångdubbla,om och om igen,en ruljans som fortfarande pågår.Och inget fel i det,jag missunnar ingen ett enda öre.Men beskäftiga krönikörer borde inte dra alla över en kam.Även Stockholm tycks ju vara en ankdamm,låt vara av modell större.Vi som bor utanför med alldeles vanliga löner och utan välbärgade föräldrar att ärva har samma problem att få ihop ekonomin som vi alltid har haft.Fyrtiotalist eller inte.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

